Pass

Cirkelträning (60 minuter)

Cirkelträningen inkluderar olika stationer med blandade funktionella övningar som ger en härlig blandning av styrka och uthållighet. Vi tränar muskler och funktioner från topp till tå. Eftersom vi jobbar i stationer har du möjlighet att göra varje övning precis så jobbig som just du vill ha den.

Core (45min)

Det här passet fokuserar på kroppens kärna d.v.s. mage och rygg, med och utan vikter. Vi använder oss av effektiva funktionella övningar som stärker vår hållning inför träning och vardag.

Funktionella övningar innebär att man tränar hela rörelsekedjor, snarare än specifika muskler. Därmed kopplas fler muskler in vid varje övning. Funktionell träning är också träning som fyller en funktion eller strävar mot ett mål. Man kan till exempel träna särskilt för att minska ryggont på jobbet eller motverka idrottsskador eller förslitningsskador.

Core och rörlighet (50 min)

Ett lugnt pass där du lotsas av ledaren genom övningar för ökad balans, core, och rörlighet i hela kroppen. Stort fokus läggs på att hitta tekniken och att vara fokuserad på den egna kroppens möjligheter. Lugnt och tungt kan vara en beskrivning av hur det känns.

SOMA MOVE

SOMA MOVE® är ett holistiskt sätt att träna som är atletiskt och samtidigt mjukt. Du arbetar med kroppen som motstånd och underlaget som redskap. Det är rörlighetsträning som gör den smidiga stark och den starka smidig. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där fokus är att arbeta med kroppen som en enhet i harmoni med andningen. Du gör rörelserna i egen takt och efter egen förmåga. Alla kan vara med. SOMA MOVE är ett svettigt pass med stark musik och mycket endorfiner.

Spinning/core/rörlighet (70 minuter)

Passet börjar med Core & Rörlighet– Styrka- och stabilitetsträning som framför allt aktiverar mage, rygg, säte lår och skulderparti. Dessa delar är centrala för att skapa balans och styrka i kroppen, utmärkt för hållningen och för att hålla kroppen stark och skadefri. Som avslutning kör vi ett intensivt spinningpass på 20-30 minuter, för att förbättra kondition och styrka i benen. Alla jobbar efter sin egen förmåga. Passar även dig som är nybörjare.

Styrka 50+

Ett styrkepass i cirkel för dig som är fyllt 50 och vill träna regelbundet. Passet börjar med uppvärmning, ett varv med lättare vikter och fokus på teknik. Varv två är det dags att ta i med tyngre vikter.

Vi nyttjar både sal, entré och del av gymmet. Vi använder olika redskap för att böja, pressa, lyfta, skjuta och dra tungt. Övningarna återkommer flera veckor så att du lär dig tekniken och efterhand kan ta tyngre vikter. Vi avslutar med att sträcka ut kroppen och varva ner

X-fit Styrkedel (gymmet)

Vi börjar alltid varje pass med en uppvärmning och olika töjningsövningar för vår rörlighet.

Efter det kommer en teknik och styrkedel där vi använder oss av skivstänger, hantlar, kettlebells eller endast kroppsvikt.

Styrka/puls (75min)

Med fokus på styrka uppbyggt utifrån musikens drag. Vi kör igenom hela kroppen med hjälp av stänger, hantlar, gummiband och din egen kropp. Passet passar de flesta och vill du utmana dig själv finns alla möjligheter.

WOD - Workout of the day

Korta och intensiva pass med mycket puls, pågår i som regel 15-25 min, men i gengäld ska man ge 100 % ...och helst lite till.

Lagsammanhållning där man är beroende av varandra, man hejar på varandra och ibland tävlar inbördes om vem som klarar dagens WOD bäst.

X-FIT i gymmet

Ett roligt styrke- och konditionspass för dig som snabbt vill komma i fin form. Var beredd på att pulsen kan nå max och att du lyfter rejält tungt ibland.

Vi tränar styrka, rörlighet och kondition med olika redskap (viktskivor, stänger och kettlebells) eller med kroppens egen vikt som redskap. Inget pass är det andra likt och till våren flyttar vi gärna ut en stor del av träningen.

X-FIT Teens

Träning för dom som vill bli snabbare, starkare och få bättre uthållighet på ett roligt sätt. Inget pass är det andra likt.

Var beredd på att vi tränar både ute och inne så ta alltid med en tröja och uteskor.